Odwołane i opóźnione loty – prawa pasażera

Coraz częściej podróżujemy transportem powietrznym – tak jest szybciej, wygodniej i statystycznie bezpieczniej. Nie zawsze jednak wszystko idzie po naszej myśli, zdarzają się sytuacje takie jak opóźnienie czy odwołanie lotu. Warto wiedzieć jak sobie poradzić w takim przypadku, jakie przysługują nam prawa.

pasazer
Fot: pixabay.com

Odwołanie lotu – jakie są prawa pasażera

Przewoźnik powinien wówczas zagwarantować określone formy zadośćuczynienia, takie jak:

  • zwrot kosztów – pełnej wartości biletu lotniczego w ciągu 7 dni od daty odwołania lotu,
  • zmiana planu podróży – pasażer może wybrać tę opcję, co oznacza lot w to samo miejsce, w jak najbardziej zbliżonych warunkach i jak najwcześniejszym terminie. Osoba podróżująca może dokonać takiego wyboru już na lotnisku – wówczas przewoźnik musi zapewnić darmowe napoje oraz posiłki w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania na nowy lot
  • odszkodowanie pieniężne – pasażer może ubiegać się o odszkodowanie: dla lotów na dystansie do 1500 km – 250 euro, dla lotów w obrębie UE powyżej 1500 kilometrów do 3500 kilometrów –  400 euro, dla tras dłuższych niż 3500 kilometrów – 600 euro.
  • podróżujący może wysłać dwa SMS-y, dwa e-maile lub wykonać dwie rozmowy telefoniczne bez ponoszenia kosztów.
na lotnisku
Fot: Shutterstock

A kiedy lot się opóźnia?

W sytuacji spóźnienia, które przekracza dwie godziny pasażer:

  • ma prawo do posiłku i napojów od przewoźnika,
  • jak powyżej – może wysłać dwa sms-y, dwa maile albo wykonać dwa połączenia telefoniczne bez ponoszenia kosztów.

Opóźnienie trwające trzy godziny i więcej daje podróżującym prawo do wystąpienia o odszkodowanie (kwoty jak przy odwołaniu lotu). W przypadku przesunięcia opóźnionego lotu na następny dzień pasażer powinien mieć zagwarantowany przez przewoźnika bezpłatny nocleg.

lotnisko
Fot: Shutterstock

Nie zawsze przysługuje odszkodowanie

Poniżej sytuacje, kiedy nie możemy ubiegać się o finansową rekompensatę:

  • przewoźnik dowiedzie, że opóźnienie lub odwołanie spowodowały nadzwyczajne i nieuniknione okoliczności, czyli np. złe warunki pogodowe, strajk wpływający na wykonywanie usług lotniczych, gwałtowna zmiana sytuacji politycznej. Przewoźnik musi jednak nadal zaoferować zwrot kosztów lub zmianę planu podróży, a także opiekę – zakwaterowanie i posiłki,
  • informację o odwołanym locie pasażer otrzymał przynajmniej dwa tygodnie przed terminem podróży,
  • zapewniono optymalne warunki, czyli jak najbardziej zbliżone do tych, których przewidziano na daną podróż.
komputer
Fot: pixabay.com

Aby ubiegać się o odszkodowanie najlepiej skorzystać z formularzy reklamacyjnych na stronach internetowych linii lotniczych lub wypełnić unijny wzór skargi.