Pasażer ma prawo…

Na ogół planując podróż, krótszą czy dłuższą, lądem albo transportem powietrznym, raczej nie bierzemy pod uwagę ewentualnych problemów, niedogodności i opóźnień. Niestety loty bywają odwołane, pociągi się spóźniają, autokary psują. Oczywiście takie wizje nie powinny psuć nam urlopu czy miłego weekendu, ale warto wiedzieć co nieco i znać swoje prawa.

lotnisko
źródło:www.picthepix.com

A zatem jakie są prawa pasażera, który wybrał podróż samolotem? Należy wiedzieć, że ochrona zagwarantowana przepisami prawa (WE 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu) dotyczy osób, które podróżują do albo z krajów UE, EOG oraz Szwajcarii. Jeśli podróż rozpoczyna się w którym z tych krajów lub kończy, zgodnie z przepisami już 3 godziny po przewidzianej w rozkładzie godzinie przylotu, pasażerowie mają prawo do wypłaty odszkodowania w wysokości od 250 do 600 Euro (w zależności od długości trasy). W przypadku opóźnienia min. 5-godzinnego pasażerom przysługuje zwrot kosztów biletów albo lotu powrotnego do pierwszego miejsca wylotu. Jeśli opóźnienie spowoduje konieczność co najmniej jednego noclegu pasażer ma prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu oraz bezpłatnego transportu między miejscem noclegu a lotniskiem. Odwołany lot daje pasażerowi prawo do zwrotu kosztów biletu, zaoferowania innego przelotu do celu podróży oraz posiłku, napoju, rozmowy telefonicznej, jeśli wymaga tego czas oczekiwania na inne połączenie.

Nowe zasady wprowadza również PKP Intercity. Zgodnie z nimi obecnie wszyscy pasażerowie pociągów, zarówno krajowych, jak i zagranicznych (do krajów UE) mają te same prawa. W praktyce oznacza to, że opóźnienie pociągu o 1 godzinę daje prawo do zwrotu 25% wartości biletu. Natomiast spóźnienie co najmniej dwugodzinne to już zwrot połowy ceny biletu. Jak widać zasady dotyczące dotychczas połączeń międzynarodowych, obejmą również pasażerów pociągów TLK.